Zijn goede make-up kwasten duur?

11 Feb


Zijn goede kwasten duur of kan het goedkoper? Kwasten worden steeds belangrijker voor de gewone consument. Mede dankzij de online make-up tutorials van beautyqueens. Je ziet daarom ook steeds vaker een uitgebreidere keus aan kwasten bij winkels als bijv. de Hema. Maar de prijs/kwaliteit verhouding vind ik te wensen overlaten. Het kán beter én zelfs goedkoper. In winkels in Nederland houdt het dan snel op maar online kan er een wereld voor je opengaan als je maar goed zoekt.

http://www.lightinthebox.com/color-shine-high-quality-persian-wool-brush-set-18pcs_p217662.html?pos=ultimately_buy_1


Zo ben ik op een Chinese webshop uitgekomen, namelijk www.lightinthebox.com. Zij hebben veel keuze aan beautyproducten en kwasten; variërend van matige tot zeer goede kwaliteit. De verzendkosten zijn gratis! Ja zelfs helemaal naar Nederland :-). Ik besloot de gok te wagen en een setje kwasten te bestellen.

Ik heb de Color Shine set besteld. Dit bestaat uit een 18 delige set voor €24,30/$33,- inclusief etui. (Dat komt neer op €1,35 per kwast!).

Ik was blij verrast door de kwaliteit. Ze zijn lekker zacht en hebben toch stevige haartjes. Na ongeveer een half jaar gebruik kan ik concluderen dat er geen haren meer uitvallen na 2 keer wassen, hun vorm goed behouden en dat ze hun werk goed doen. Ze nemen de make-up goed op. Het enige nadeel is dat er af en toe een steel loslaat, maar dat heb ik opgelost met sterkere lijm. Voor deze prijs mag dat ook wel. Voor een beginner is dit een prima setje.

http://www.sigmabeauty.com/Complete_Kit_p/ck001.htm

Ik heb later een kwastenset van Sigma gekocht waarvan ik weet dat het wordt gebruikt door professionals.

Dat was de Sigma essential kit (12 delig): $98,- + $18,60 verzendkosten = $116,60 = rond €87,- totaal. Komt neer op €7,25 per stuk.
Deze kwasten gebruik ik voor opdrachten, maar ik gebruik ook de goedkopere erbij zoals de kleine platte voor oogschaduw boven de wimperrand, de schuine platte of de mini brush voor het fijne werk zoals onder de ogen die weer niet in de essential kit zit. De Sigma oogschaduw kwasten zijn net iets zachter en de haren ogen net iets beter kwa kwaliteit. Verder is de stevigheid van de oogschaduw kwasten hetzelfde. De poederkwasten zijn wel veel voller en er zitten hele fijne kwasten bij zoals de stippling brush en een ronde presisie brush. Ook de eyeliner is heel fijn. Sommige kwasten van de Color shine zijn dus een prima aanvulling op die van Sigma. Klik hier voor een uitgebreide vergelijking tussen de Sigma en de Color Shine.
Wat opvalt is dat de stelen van Sigma van veel betere kwaliteit zijn (ook zwaarder). Misschien dat ik er op langere termijn iets over kan zeggen maar tot nu toe werken beide prima. Beide zijn van synthetisch haar gemaakt (wat overigens net zo goed kan zijn als echt haar).

http://www.lightinthebox.com/26-pcs-professional-mink-makeup-brush-set_p379620.html#description


Color Shine is slechts één van de setjes die ze bij Lightinthebox verkopen. Ze hebben nog veel meer en ik denk dat bijvoorbeeld dit bovenstaande setje weer net wat beter is van kwaliteit is dan die ik heb. Deze is van geitenhaar gemaakt.

Het blijft altijd lastig om van een foto een goede keuze te maken maar ik let bij de close-ups van kwasten altijd op dat de haartjes niet teveel glanzen, want hoe meer glans des te goedkoper is het materiaal, bovendien neemt het make-up niet goed op. Ook let ik erop dat de kwasten er mooi vol en gelijkmatig uitzien en mooi afgerond zijn. De haren van de kwasten poederkwasten moeten ook een beetje golven. Ook let ik op de handvaten / stelen. Zijn ze machinaal extra verstevigd dan zie je rondom het metalen gedeelte een dat het aan de steel is geperst. Dit zijn allemaal tekenen van beter materiaalgebruik en dus betere kwaliteit. En natuurlijk lees ik de reviews.
Deze zijn wel weer een stuk duurder dan de Colorshine nl €59,39 maar dat is nog steeds maar €2,28 per stuk! Plus ze zien er mooi en profi uit. Het heeft kunststof stelen wat beter bestand is tegen water dan hout. In deze set zit ook een eyeliner penseel en ronde een puntige precisiepenseel wat bij veel sets niet zit. Wat ik helaas wel mis op de foto is een blending kwast maar die zou je bijvoorbeeld los bij de Zoeva webshop kunnen bestellen.
Je kan kiezen uit de optie gratis verzenden (houd wel rekening met ruim een maand wachttijd) of de optie 3 tot 5 dagen. Daar betaal je €12,68 voor.
Mocht je nou toch liever niet bij een Chinese webshop bestellen dan is er een andere goede optie, namelijk de Zoeva kwasten of e.l.f. kwasten. Ik heb hier talloze goede reviews over gelezen, het zou te vergelijken zijn met de kwaliteit van Sigma kwasten.

http://www.zoeva-shop.de/de/sb-complete-set/a-8000302/

Een complete basisset van Zoeva (15 delig) koop je voor €88,- (en komt neer op ongeveer 6,20 per stuk). De verzendkosten zijn rond de 5 euro. Kijk op www.zoeva.de voor meer informatie.
e.l.f. kwasten zijn online te bestellen via de webshop van e.l.f.  Het schijnt dat de kwasten van €1,- heel fijn zijn in gebruik! Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar ik ben wel van plan er een paar aan te schaffen. Jammer alleen dat de verzendkosten €6,95 zijn. Dat is hoog t.o.v. het product zelf.

Als je na alles gelezen te hebben nou toch liever in de winkel kwasten koopt; Let dan op de dingen die ik hierboven heb beschreven en voel ook even of de haartjes stevig zijn en trek er zachtjes aan om te kijken of er makkelijk haartjes uit te trekken zijn. Voel ook even op je huid (binnenkant van je pols) of de haartjes zacht aanvoelen en niet prikken.

Mijn kwasten was ik overigens gewoon met een zeep uit de natuurwinkel. Ik wissel daar wel vaak in af. Die ik nu gebruik is die van dr. Organic met tea tree erin (wat meteen een antibaceriele werking heeft). Veel mensen gebruiken babyshampoo maar ik vind persoonlijk dat dat de kwasten daar minder goed schoon mee worden. Je kunt ook speciale kwastenzeep kopen van Da Vinci bijvoorbeeld. Tussendoor maak ik het schoon met een flesje brush cleaner van Sephora maar je hebt ze ook van MAC of Zoeva bijvoorbeeld.

Als er mensen zijn met ervaringen met andere merken kwasten of nog meer adresjes weten dan hoor ik dat graag!

-X- Laura

Leave a Reply

