Mijn top 10 basic make-up needs

5 Feb

Elke zichzelf respecterende beautyblogger heeft er natuurlijk één en dan kan ik natuurlijk niet achterblijven ^_^. Een overzicht van mijn favoriete basic make-up producten. Dit zijn producten die onmisbaar zijn en waar ik erg tevreden over ben. Ze zijn naar mijn idee het meeste waar voor hun geld zijn wat betreft dagelijks gebruik en bruikbaarheid.

We worden allemaal doodgegooid met make-up reclames en make-up. Maar wat heb je nu werkelijk minimaal écht nodig om er goed uit te zien?

1. Primer 

Het begint allemaal met een goed aangebrachte foundation. Dat is namelijk de basis van je look. Begin daarom altijd met een primer! Dit is echt belangrijk wil je dat je foundation de hele dag goed op je huid blijft zitten. Je hebt primers in vloeibare vorm en in meer compacte vorm.

De Studio Secret van L’oreal is toch wel mijn favoriet. Hij voelt superzacht aan en vult de fijne lijntjes en grove poriën goed op zodat je huid er gladder uit ziet. Het heeft een beetje de structuur van een mousse. Je hebt er maar een klein beetje van nodig. Een goede primer zorgt ervoor dat je foundation makkelijk over je huid heen glijdt. Hij legt als het ware een filmpje over je huid zodat de foundation beter hecht.


2. Beautyblender

Een goede methode is deze aan te brengen met je vingers. Door de warmte van je handen kun je het goed over je huid verdelen. Als je liever een sponsje gebruikt is de beautyblender een heel geschikt instrument. Dit werkt in tegenstelling tot de latex sponsjes heel fijn. Ikzelf heb nooit de latex sponsjes gebruikt. Ik vond ze vreselijk. Ik gebruik ze alleen bij het grimeren. Maar de beautyblender is anders. Hij is niet van latex en heeft een eivorm met een puntje eraan wat handig is in de ooghoeken. Je kunt hem zowel deppend, wrijvend, nat en droog gebruiken en geeft een mooi egaal effect. Je kunt ‘m ook voor meerdere dingen gebruiken zoals cream blush dus wat dat betreft is hij multifunctioneel. Handig ook als je geen gezichtskwasten hebt. Van visagisten hoor ik dat het jaren mee gaat.

Ik gebruik ‘m zelf eerlijk gezegd bijna niet maar ik wil deze er toch bij zetten. Als ik cliënten opmaak doe ik dat met kwasten en bij mezelf gebruik ik mijn vingers (ook om het product in te kloppen en goed te verdelen maar daar moet je handig in zijn). Ik ben dat nu eenmaal zo gewend en hou van simpel, snel en heb daar ook een bepaalde handigheid in gekregen. Er zijn echter mensen die hier bij zweren en er helemaal lyrisch over zijn dus het is aan jou. Ik kan me wel voorstellen dat als je niet zo handig bent met make-up dit een goed middel is. Google eens op beautyblender en je zult tig informatie hierover kunnen vinden. Ik wil ‘m nog wel eens uitproberen met een cream blush, dat lijkt mij wel handig. Update: sinds februari heeft Essence ook zo’n zelfde eivormig sponsje! En hij kost maar €3,99!

3. Foundation

Je hoeft tegenwoordig niet meer naar een parfumerie voor een goede foundation. De foundations bij de drogist zijn de laatste jaren echt verbeterd. Zelf vind ik deze erg goed. In vergelijking met andere (drogist) merken heb ik gemerkt dat de L’Oreal Infaillible het meeste dekt (van de vloeibare versies). Soms als ik een hele natuurlijke look wil dan meng ik een klein beetje van deze met mijn Garnier BB cream.

4. Oogschaduw primer 

Ook een must have is de oogschaduw primer. Ik heb twee verschillende en ik vind ze beide evengoed. De ‘Too Faced shadow insurance’ en de ‘Primer Potion’ van Urban Decay (verkrijgbaar bij Sephora). Door het aanbrengen van een primer komt de kleur van je oogschaduw veel beter tot z’n recht en blijft het de hele dag goed op z’n plaats.

5. Nyx jumbo eye pencil

Je hebt painting pots van MAC die je als primer kunt gebruiken maar de jumbo eye pencil kan daar ook prima voor gebruikt worden. Dit soort primers gebruik je als je wil dat de kleur van je oogschaduw beter tot z’n recht komen en de oogschaduw langer blijft zitten, het enige verschil met de bovenstaande primers is dat je het op kleur kunt uitzoeken. Kies bijvoorbeeld voor een wit als je felle kleuren wil laten knallen. Doordat het middel een beetje plakkerig is kun je het ook als basis gebruiken voor bijvoorbeeld losse glitter. 

Ik ben echt fan van Nyx. Ze leveren echt goede budgetvriendelijk kwaliteitsproducten. Nyx is een merk dat al jaren een veelgebruikt merk is in Amerika en sinds eind vorig jaar heeft het eindelijk zijn intrede gedaan bij sommige filialen van Douglas in Nederland. Ik bestelde het merk altijd online op Ebay bij Joy’s Cosmetics. Een stuk goedkoper ook.

6. Highlighten / illuminating

Highlighten (ook wel illuminate genoemd) betekent de delen die je in je gezicht accentueren zoals voornamelijk je jukbeenderen maar ook voorhoofd, neus en kin. De ‘girl meets pearl’ van Benefit geeft een mooie gouden glans over je huid. Dit product is ook weer veelzijdig. Je kunt het met je foundation mengen zodat je het je wat meer ‘glow’ geeft en je huid laat stralen maar je kan het ook gewoon direct aanbrengen. Het heeft een handig doseersysteem waarbij je de onderkant moet draaien en er boven product uit komt. Grappig en handig. Benefit wordt ook verkocht bij Sephora in V&D. Jammer genoeg niet alle V&D’s hebben Sephora. <- klik hier om jouw dichtstbijzijnde filiaal te vinden.

Als je een hysterisch Amerikaans filmpje hierover wil zien..:


7. Concealer

Mijn all time favorite concealer is die van Yves Saint Laurent Touche Éclat. Dit is een highlight pen die het licht weerkaatst en die je ook weer op meerdere manier kunt gebruiken. Dit product wordt is echt een bestseller geworden en wordt gebruikt door werelds topvisagisten en modellen. Er zijn in de loop der tijd steeds meer merken bijgekomen die een soortgelijk product op de markt hebben gebracht maar naar mijn mening kunnen ze deze toch niet toppen. 

Ik gebruik het het meest om wallen weg te werken maar je kunt het ook als een subtiele highlighter gebruiken. Ik moet echter zeggen dat als je hele donkere kringen hebt, je hieronder wel een concealer nodig hebt die meer dekt. Vaak zie je de concealer te goed zitten, met deze erover camoufleer je dat dan mooi weer. Ik gebruik zelf nr. 3 en nr. 1 eroverheen (omdat nr. 3 alleen anders te donker is).

Bekijk dit filmpje als je wil zien hoe je het kunt gebruiken:


8. Eyeliner

Voor de mensen die van een eyeliner houden kan ik zeggen dat deze tot nu toe de fijnste is waarmee ik heb gewerkt. De MAC blacktrack waterproof eyeliner. Je hebt er wel een fijn kwastje bij nodig om ‘m op te brengen. MAC wordt verkocht bij sommige Bijenkorf filialen en in de MAC store in Amsterdam.

9. Oogpotlood

De donkerbruine gebruik ik het meest voor de dagelijkse makeup. Je kunt natuurlijk ook zwart gebruiken. Bij Douglas kost deze € 4,95. Nog niet echt duur maar ik bestel toch liever op ebay.

10. Wenkbrauwen

Weer een product van Nyx. De eyebrow cake powder. Dit vind ik een mooie taupekleur voor mijn wenkbrauwen en er zitten handige applicatiekwastjes bij en wax. De wax kun je als het ware gebruiken als primer als je wil dat je wenkbrauwen mooi sterk aangezet wil hebben met een gepolijste filmsterren look. Ze hebben uiteraard ook andere kleuren.

Dit was mijn top 10 favoriete basic make-up needs. Make-upze!

-X- Laura

Leave a Reply

