Dit helpt tegen een extreem atopisch droge huid met eczeem!

2 Feb

Ik moet even wat kwijt over iets waar ik al meer dan 10 jaar dik tevreden over ben. Namelijk het (ja weer iets uit Duitsland) merk Siriderma uit Duitsland. 

Siriderma is een bedrijf dat zich richt op mensen met een (kwetsbare) probleemhuid. De producten bevatten geen Alcohol, Synthetische conserveringsmiddelen, Parabenen, EDTA, Paraffine, Petrolatum, Vaseline, Wolwas of Dimethicone (Siliconenolie).

Wellicht kan ik er mensen mee helpen die met dezelfde huidproblemen kampen als ik. Ik heb namelijk last van ichthyosis vulgaris op de onderbenen en constitutioneel eczeem aan de handen (ook wel atopisch eczeem genoemd). Het klinkt een beetje vulgair maar dat valt best wel mee als je het ziet ;P.

Ichtyosis is een verzamelnaam voor een aantal erfelijke huidaandoeningen, die worden gekenmerkt door een droge en schilferende huid met verdikking van de hoornlaag.
 

De naam is afkomstig van het Griekse woord “ichthys” dat vis betekent. De ruwe huid van iemand met ichthyosis lijkt namelijk wel wat op die van een vis. Het wordt ook wel visschubbenhuid genoemd.

Je zou denken dat ik er dan als een vis uit zou zien. Maar nee, ik ben geen viswijf :-). Ik moet mezelf alleen van top tot teen elke dag insmeren.

Dankzij deze producten heb ik weer een mooie gladde huid gekregen. Mensen met atopisch eczeem hebben een droge huid zegt wikipedia. Ik dus ook. Dat is nogal een understatement want het is über über droog. De dermatoloog schreef het ene recept uit na het andere. Dat werkte dan wel maar, heel flauw, altijd maar tijdelijk. Het enige wat wel hielp tegen de schubbenhuid op mijn onderbenen was Calmurid crème. Deze is ook op recept verkrijgbaar.  

Let wel op dat je de variant zonder de hydrocortison (hormoon) neemt.  


Maar voor de rest hield ik een droge huid en droge handen. Dan maar zelf dokteren. Ik heb ik weet niet hoeveel bodylotions en handcrèmes gesmeerd. Variërend van olijfolie tot Annayake handcrème rond de €75,- (100 ml). Oké dat laatste hielp wel redelijk goed en ook wel andere producten die nogal prijzig waren maar als ik ook nog geld wilde overhouden om te eten moest ik een alternatief zien te vinden. 

Uiteraard ben ik altijd afgegaan op het label wat dikwijls zei ‘voor de extreem droge huid’. Ik vroeg me dan ook vaak af wat voor huid ik dan had als dat al niet werkte. Ik werd er echt letterlijk gek van. Ik liep de hele dag te smeren want als ik het niet deed barstten mijn handen bij wijze van spreken al open als ik mijn vingers wilde buigen. Ik had ook vaak kloofjes in mijn handen door de eczeem en kon dus ook niks met parfum verdragen. 

Ik was inmiddels zwaar gefrustreerd. Mensen hadden vaak goedbedoelde adviezen maar op een gegeven moment kon ik ze gewoon niet meer aanhoren. Dan klonk het enkel alleen nog maar ‘dom’ in de oren en moest ik m’n best doen om het advies vriendelijk beleefd in de wind te slaan. Ook dermatologen gaven onbegrijpelijk genoeg de stomste adviezen door te zeggen ‘hou het maar vet met vaseline’. Als er iets niet hielp…!

Als ik mijn handen tegen elkaar aanwrijf maken ze het geluid van schuurpapier. Het is niet alleen droog door mijn aanleg, het is ook droog geworden door de vele hormoonzalven die ik al van kinds af aan kreeg voorgeschreven. De hormonen in de zalven hebben als bijwerking dat de huid dun wordt en kwetsbaarder, dus ook minder goed of zelfs geen vocht meer vasthoudt.

Enfin… door wat op fora’s te struinen kwam ik uit op het merk Siriderma. Onderhand geloofde ik er al niet meer in maar toch bestelde ik wat proefjes en was echt aangenaam verrast. En blij dat ik nu eindelijk iets had gevonden wat betaalbaar was. Het is echt jammer dat dit soort dingen niet op recept verkrijgbaar zijn. Het zou me nog steeds een hoop geld besparen.

Ik gebruik nu dagelijks de körperemulsion en de ‘phase II Aufbau pflegecreme basis’ voor de handen. 

Ik bestel altijd de grote tube van 150 ml. Deze kost €35,95. Een aardig bedrag nog steeds maar misschien wel de goedkoopste die ik in zijn soort (zonder parfum, parabenen etc. etc.) heb kunnen vinden. Ik heb er ook maar een klein beetje van nodig elke keer en doe er dan ook zo’n 3 maanden mee. Het komt dan uiteindelijk neer op €12,- per maand.

INCI: Aqua, Helianthus Annuus Seed Oil, Glycerin*, Sesamum Indicum Seed Oil, Persea Gratissima Oil, Cetyl Alcohol, Glyceryl Stearate, Cetearyl Alcohol, Cetyl Palmitate, Oenothera Biennis Oil, Calophyllum Inophyllum Seed Oil, Zinc Oxide, Allantoin, Tocopherol, Glycine Soja Oil, Magnesium Chloride, Dicalcium Phosphate Dihydrate, Sodium Bicarbonate, Ceteareth-20, Ceteareth-12, Beta Carotene
* Pflanzliches Glycerin




De bodylotion (körperemulsion) kost €19,95 voor 200 ml. Daar doe ik wat minder lang mee. Ik schat iets van 1,5 – 2 maanden. Ik hoef zelfs geen Calmurid crème te gebruiken op de onderbenen.

 INCI: Aqua, Glycerin*, Helianthus Annuus Seed Oil, Sesam Indicum Seed Oil, Persea Gratissima Oil, Glyceryl Stearate, Cetyl Alcohol*, Zink Oxide, Glyceryl Laurate, Cetareth-20 , Ceteareth-12, Cetearyl Alcohol*, Cetyl Palmitate, Allantoin, Tocopherol, Glycine Soja Oil, Beta-Carotene, Dicalcium Phosphate Dihydrate, Magnesium Chloride, Sodium Bicarbonate, CI 77820
* Pflanzliches Glycerin *dit zijn verzorgende vetalcoholen, niet te verwarren met Alcohol. Lees hier meer over deze stoffen.

De producten zijn te bestellen op http://www.siriderma.com en worden vrij snel geleverd. Als je boven de €80,- besteld hoef je geen verzendkosten a €9,95 te betalen. 

Mocht je geintresseerd zijn dan kun je altijd advies vragen aan Angela Wallner via de hotline. Zij is telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag 8:30-17:00 uur. Zij kan je te woord staan in het Engels en Nederlands.

Telnr: 0049-2173-90560

Een tip voor als je voor 3 cent per minuut naar Duitsland wil bellen!:

  • Bel 0900-9502 (3 cpm) en wacht op de welkomst boodschap.
  • Bel het volledige nummer in Duitsland (0049…).
  • Sluit af met een hekje (#)

Siriderma is niet het enige wat ik graag gebruik. Wanneer ik last heb van kloofjes gebruik ik ook wel Dermel wondzalf ernaast om mijn huid wat te verzachten. Dermel is op basis van 100% zuivere honing. Het combineert het verzorgende van een basiszalf met wondhelende eigenschappen en bacteriële bescherming. De huid komt in een betere conditie en het aantal huidbacteriën zal verminderen. Er worden minder toxinen uitgescheiden hetgeen naar verwachting leidt tot minder exacerbaties van het constitutioneel eczeem. Lees hier meer over Dermel.

Helaas helaas helaas vond de zorgverzekering het nodig om dit uit het vergoedingenpakket te schrappen wat echt heel erg zonde is want het is een 100% natuurlijk product en juist omdat het een natuurlijk ingrediënt bevatte hebben ze het eruit geknikkerd. Onbegrijpelijk! Het was voor mij daarom een tijd lang niet bereikbaar want het was nogal prijzig (rond de €26,- voor een tube van 50g). Je kan het wel op recept of bij de kno-winkel krijgen mocht je het willen proberen.

Gelukkig is het behoorlijk in prijs gedaald inmiddels! Momenteel kun je via de kno-winkel 2 tubes kopen voor €15,95!!!

Ik hoop dat als je tegen dezelfde problemen aan loopt zoals ik, hier wat aan hebt.

-X-
Laura







4 Responses to “Dit helpt tegen een extreem atopisch droge huid met eczeem!”

  1. michelle April 21, 2013 at 5:02 pm #

    ik ben echt heel blij met deze informatie want ik heb zelf ook last van ichthyosis vulgaris
    en niks helpt. dus ik ga dit zeker uitproberen

    • Laura May 17, 2013 at 6:39 pm #

      Ik hoop dat je hiermee geholpen bent! Laat het me weten!

  2. Yenny August 26, 2016 at 11:34 am #

    Hi Laura, drie jaar later kom ik nu pas jouw goede tips tegen over Ichthyosis Vulgaris. Ik heb vanaf mijn geboorte ook al last van dezelfde huidaandoening en wat jij hier hebt beschreven, klinkt mij zó bekend in de oren! Al die tijd dacht ik dat ik slechts eczeem had en snapte maar niet waarom al die crèmes voor de droge huid niet hielp op mijn onderbenen. Pas deze zomer vertelde een dermatoloog in het buitenland mij dat ik Ichtyosis had. Ik ben sindsdien actief aan het zoeken naar middelen om mijn huidconditie te verminderen, dan wel te verzachten. Hoe gaat het nu met jouw huid en gebruik je tegenwoordig nog steeds deze producten? Heb je in deze drie jaar nog wat andere tips toevallig? :). Alvast bedankt!

    • Laura August 26, 2016 at 11:47 am #

      Hoi Yenny,

      Ja ik gebruik ze beide nog steeds dagelijks! Ik gebruik nog steeds geen calmurid vd arts maar dat hoeft ook niet met siriderma. In combinatie met een suikerloos, chocolade en zuivelarm dieet gaat t heel goed maar dit kan per persoon verschillen, je kan je laten doormeten om erachter te komen welke stoffen dat bij jou zijn bij bijv. een mesoloog. Ook regelmatig baden met dode zeezout (die van de Tuinen zijn betrouwbaar) helpt ook. Niet te lang en niet te heet. Ik heb in deze drie jaar echt sporadisch andere middelen geprobeerd maar kom toch elke keer weer terug bij Siriderma. Fijn dat mijn blog je verder heeft geholpen 🙂

Leave a Reply

