Zelfmaakidee: sloophouten garderobekast

29 Jan
Interieurfoto zelfmaakidee garderobekast sloophoutbehang

Ik ben gek op sloophout! Als ik sloophouten meubels voorbij zie komen in de VT-Wonen of de 101 Woonideeën begin ik te watertanden. Maar de meubels vind ik belachelijk duur.

Toen bedacht ik me, waarom niet behangen met sloophoutbehang!

Ik ben toen langs een aantal winkels gegaan om een behangetje uit te zoeken. Ik vond een leuke bij Kwantum. Die kostte maar €15,- per rol dus ik was blij.

Daarna op Marktplaats een Robin Ikea kast op de kop getikt voor €20,-. Deze kast leek mij wel geschikt om te gaan behangen. Geen lastige hoeken en ik vond het leuk dat de pootjes één geheel waren met het zijpaneel.

Maar ik had iets nodig om het mee te plakken en ben langs de Nama, een behangspeciaalzaak gegaan. De medewerkers hadden geen idee of ik kon gaan behangen op kunststof. Ze haalden er de eigenaar bij maar hij lachte me letterlijk recht in mijn gezicht uit. Het was onmogelijk om op kunsstof te behangen en al helemaal met het vliesbehang dat ik had gekocht. Hij zei nog net niet “maar mevrouwtje, wat heeft u zich nu toch in uw hoofd gehaald”.

Maar eigenwijs als ik ben nam ik kontakt op met de behangplakselfabrikant Perfax. Die vertelden me dat ik het beste behangrandenlijm kon gebruiken. 

En zie hier het resultaat! Ik ben heel blij met het hoe het is geworden. Ik kon mbv de lijm prima de kast behangen. Het zit er strak op en hecht goed. 

Als je nu ook een meubelstuk wil gaan behangen… hieronder staat de beschrijving en wat je allemaal nodig hebt.

Het gescheurde behang is trouwens een souvenir van twee konijnen die ik ooit heb gehad 😉
Sloophoutbehang kun je halen bij Praxis, Gamma, Karwei, Kwantum, Leenbakker en de behangspeciaalzaak. Maar je kunt het ook online bestellen zoals op bijv. behangwebshop.nl

  Benodigdheden:

  • schuurpapier
  • Ikea Robin garderobekast of een andere kast
  • Perfax behangrandenlijm
  • stanleymes
  • 1 rol behang
  • sponsapplicator
  • schroevendraaier
  • ontvetter
  • behangroller

Kies ten eerste een meubelstuk uit die gemakkelijk te behangen is. Dus geen ingewikkelde randen of hoeken heeft.

Zet de kast nog niet in elkaar maar begin met het behangen van de panelen. Eerst goed ontvetten en opschuren (belangrijk!).

Schroef evt. handgreepjes eraf.

Breng met de sponsapplicator de behangrandenlijm aan op de panelen (niet te weinig maar ook niet te dik) en plaats het behang. Zorg ervoor dat het behang er recht op komt en hou het patroon in de gaten. Hoe je wil dat de ‘planken’ lopen. Druk het met je handen lichtjes aan en ga er overheen met een behangroller. Laat het drogen.

Controleer of de randjes nog ergens loslaten. Als dat het geval is smeer je nog wat extra behanglijm. Laat het nog een paar uur drogen.

Als het geheel droog is leg je de plank op een vlakke ondergrond en met het behang naar beneden. Zorg ervoor dat je een snijmat of een stuk hout eronder hebt wat bestand is tegen snijden. Snij nu de randen af met het stanleymes. Zorg ervoor dat je het strak langs de rand afsnijdt. 

Ten slotte prik je gaatjes in het behang waar dat nodig is voor de schroeven.

Zet de kast vervolgens in elkaar :).

Veel succes!

-X- Laura

7 Responses to “Zelfmaakidee: sloophouten garderobekast”

  1. Herman Hoogendijk January 29, 2013 at 2:28 pm #

    Leuk Laura !

  2. Laura tipt January 29, 2013 at 2:52 pm #

    Dank je!

  3. Kim February 18, 2013 at 8:51 am #

    Thanx! Ik was al heel lang op zoek naar hoe dit te doen. Ik ga het behang wat al een half jaar klaar ligt eindelijk op mijn kast plakken!

    • Laura February 18, 2013 at 1:35 pm #

      hey Kim! Leuk dat ik je ermee geholpen heb. Succes met behangen!

  4. Hester July 28, 2013 at 3:01 am #

    Heel erg leuk gedaan. En leuk dat je het met anderen wilt delen. Ikzelf heb ook een kast met sloophoutbehang beplakt (gaat prima met gewoon behanglijm hoor), maar ik heb óók de achterwand ermee beplakt. Misschien een ideetje voor anderen.

  5. K. August 8, 2015 at 1:50 pm #

    Hoi Laura,
    Aller eerst sorry voor deze late reactie, maar ik was aan het surfen op Internet hoe ik mijn kast moet behangen. Ik kwam uit bij jou! Tot mijn verbazing wil ik precies het zelfde behang kopen, en heb ik dezelfde kledingkast. Hij is wel aan een opknapbeurt toe. Ik alleen een vraag:”Kun je ook de kast behangen als hij al opgezet is? Of moet hij perse in stukken worden behangt?” Hopelijk reageer je nog!! Alvast heel erg bedankt!
    Veel liefs,
    K.

    • Laura August 8, 2015 at 3:34 pm #

      Hi Kirsten,

      Wat leuk! Nee je moet de randen afsnijden dus het is handiger als je dat doet wanneer je de panelen plat op de grond kunt leggen.

      Succes!

Leave a Reply

